3DS Max

آموزش و مقالات درباره ی نرم افزار 3ds max و vray

3DS Max

آموزش و مقالات درباره ی نرم افزار 3ds max و vray

آموزش مدلسازی پیچ گوشتی در نرم افزار ۳dsmax

دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۸ ب.ظ

به نام خدا

 آموزش مدلسازی پیچ گوشتی در نرم افزار ۳dsmax

pich

در این آموزش من قصد دارم تا با استفاده از تکنیک loft ، یک پیچ گوشتی رو با تموم جزدیاتش مدلسازی کنم. خوب بیاید شروع کنیم…

 

1- ابتدا می خوام دسته ی پیچ گوشتی رو درست کنم.به قسمت create>spline بروید و سپس سه تا ngon به همراه یک star بوجود آورید.(همانند شکل زیر ).

pich

حتما دوست دارید بدونید واسه چی به جای circle از ngon استفاده کردم .جواب این سوال رو در مراحل بعدی آموزش خواهید فهمید.

۲- حالا نیاز به یک line داریم که نقش linepath را بازی کند.این line باید حدود ۸۰ باشد.ابتدا snap را فعال کنید و سپس مطمئن بشید که در تنظیمات grid points فعال است.در نمای front یک از قسمت create>spline ، یک line به اندازه ی ۸۰ بوجود اورید.من نمی دونم که شما از چی سیستم اندازه گیری (units) دارید استفاده می کنید.مهم  نسبت بین path و shape هست.

pich

       

۳- handle path (line) را انتخاب کنید و سپس به create panel > compound object > loft بروید.

pich

۴- در قسمت پارامترهای loft ، در creation method roll out ، بر روی دکمه ی get shape کلیک کنید و سپس ngon01 را از صحنه انتخاب کنید.همانطور که در شکل زیر می بینید ، مقطع line به شکل دایره می شود.

pich

   ۵- مقدار path را بر روی ۱۰ قرار دهید و در حالی که هنوز کمه ی get shape فعال هست ، دوباره بر روی ngon01 کلیک کنید.همانطور که می بینید هیچ چیز عوض نشد. مقدار ۱۰ در پارامتر path به ما می گه که از ۰ تا ۱۰ درصد line ، دارای سطح مقط ngon01 هست.

pich

    ۶- خوب حالا مقدار path رو به ۱۶ تغییر دهید .سپس get shape را دوباره فعال کنید و این بار star01 را از صحنه خود انتخاب کنید .با انتخاب star01 ، به صورت خودکار ۱۶ درصد تا ۱۰۰ دصد path  به شکل مقطع star01 می شود و از ۱۰ تا ۱۶ درصد path هم ناحیه ی مخلوط هست که در این ناحیه مقطع line از ngon01 به star01 تبدیل می شود.

خوب قبل از اینکه به ادامه کاربپردازیم دوست دارم تفاوت بین circle و ngon ر وبه شما نشون بدم.من این کار رو با circle هم انجام دادم و نتایج رو در زیر در قالب شکل قرار دادم.

pich

   همانطور که در شکل بالا می بینید دسته ی پیچ گوشتی شماره ی خیلی تمیز تر و بهتر هست و این همان مزیت ngon هست در حالی که دسته ی شماره دو هم به صورت high poly شده هست و هم    نظم پولی ها و سه ضلعی بودن آن ها آزار دهنده هست.

مشکل از circle نیست . اون چیزی که شما باید بهش توجه کنید تعداد vertices (نقاط) بین دو تا shape هست .به عکس زیر نگاه کنید.circle تنها ۴ تا نقطه داره ، در حالی که در ngon شما می توانید تعداد نقاط رو خودتون انتخاب کنید.ما برای ngon01 همچون star01 مقدار side را بر روی ۲۴ قرار دادیم.

pich

 زمانی تعداد نقاط بین دو تا shape یکی نباشه ، loft از توپولوژی نامناسبی برای انتقال از ngon01 به star01 استفاده می کنه.

 خوب بیاید مدلسازی رو ادامه بدیم ….

 ۷- خوب حالا مقدار path را بر روی ۶۴ قرار دهید و get shape را دوباره فعال کنید و سپس بر روی star01 کلیک کنید.

 ۸- حالا مقدار path را بر روی ۷۸ قرار دهید و سپس از طریق  get shape ، ngon02 را انتخاب کنید.

 ۹- سرانجام مقدار path را بر روی ۱۰۰ قرار دهید و سپس از طریق get shape ، ngon03 را انتخاب کنید.۱۰۰ درصد پایان path می باشد.

pich

 آیا چیزی رو فراموش کردیم ؟ بله درسته دسته ی پیچ گوشتی که در رندر دیدید دیتیل بیشتری داره.برای مدلسازی قسمت پایانی دسته ی پیچ گوشتی ، نیاز به shape اضافی نداریم چون اگر بخوایم از  shape استفاده کنیم ، مراحل کار طولانی و خسته کننده می شه.

 ۱۰-به modify panel بروید و در deformation rollout ، بر روی دکمه ی scale کلی کنید .


pich

 

با کلیک بر روی scale ، scale deformation dialog باز می شود.من می خوام خلاصه ای از این dialog برا برای شما توضیح دهم.

در ابتدا ما دوتا نقطه داریم ، که یکی از آن ها در ابتدا و دیگری در انتهای line قرار دارد.vertical dashed line مرز بین shape ها را به صورت خط چین نمایش می دهد.ما می تونیم نقاط جدیدی رو در طول path خود بوجود آوریم.فقط باید بر روی inser point کلیک  کنیم و سپس بر روی path (line) کلی کنیم.شما می تونید Bezier point و یا corner point انتخاب کنید.دکمه ی symmetrical این اجازه ر وبه ما می ده تا scale را بر روی هردو محور داشته باشیم.برای این آموزش دکمه ی symmetrical رو فعال کنید.در قسمت پایین dialog ، دو قسمت برای وارد کردن عدد مشاهده می کنید ، که این اعداد وضعیت مکانی(position) در راستای  افقی و عمودی نشان می دهد.

pich

خوب مدلسازی دسته ی پیچ گوشتی تمام شد.

pich

    حالا از همان تکنیکی که برای بوجود آوردن دسته ی پیچ گوشتی استفاده کردیم ، برای قسمت فلزی استفاده می کنیم. (پارامترها قسمت فلزی رو  می تونید در زیر مشاهده کنید.

pich

pich

pich

  ۱۲- مطمئن شید که linear interpolation در skin parameters roll out تیک خورده باشد.

pich

    و این هم پایان کار …

pich

             امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید .

                 منبع: persianvray.com

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۱۰
علی نورشرق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی